Per a fer aquesta última reflexió explicaré una situació que vaig viure no fa gaires i dies i que la vaig relacionar amb tot el tema dels mitjans de comunicació, l’educació i el paper que tenim com a educadors i educadores.

Doncs bé, el dia 28 de desembre d’aquest mateix any estava fent un viatge amb cotxe i, per passar l’estona, vaig posar la radio. El programa que escoltava era un d’aquells espais de radio on el presentador i els seus col·laboradors es riuen de tot i més i fan passar una estona divertida a aquells qui els escolten. Doncs, en aquest programa, regalaven dues entrades per a anar a veure un concert a Barcelona de Mecano. La sorpresa va ser majúscula ja que tota la gent sentia interès per a anar a veure aquest espectacle però clar, al ser el dia de sants innocents, tot van caure a la trampa.

En aquell moment em vaig adonar de la necessitat d’educar per a l’ús de certes tecnologies i, de forma concreta, dels mitjans de comunicació donat que la transmissió informativa és ràpida i dóna molt poc espai a la reflexió sobre el que ens diuen, és a dir, que la dinàmica que estableixen es basa en un bombardeig informatiu de manera que aquests acaben tenint un poder persuasiu brutal sobre nosaltres.

He posat aquest exemple perquè em va semblar curiós. Per altra banda, també em va sembla interessant el cas ja que penso que els participants podien haver confirmat la informació que rebien per part del personal de la radio amb l’objectiu d’assabentar-se de les coses a banda d’evitar fer un ridícul.

Tots aquests aspectes els relaciono amb la pedagogia crítica que es mostra en la lectura amb autors com Freire, Freinet, Kaplún, etc. els quals valoren que els subjectes han de ser capaços de fer servir les tecnologies ja sigui com a fi o com a mitjà però amb la finalitat que aquestes aportin resultats positius a les persones que en fan ús.

A mode de cloenda, penso que al llarg del curs he pogut experimentar i arribar a ser conscient de les possibilitats que brinden les noves tecnologies i el profit que en podem treure si som conscients del treball que fem amb elles.